بخش هشتم : دومین عنصر معجون بازاریابی، قیمت
عنصر دوم در معجون بازاریابی فیلیپ کاتلر در دیجیتال مارکتینگ، price یا قیمت نام دارد. اینکه محصولات یک کسب و کار با چه قیمتی ارائه شوند موضوع بسیار مهمی است و برای تعیین آن باید در گام شناسایی و مظالعات بازار از مراحل دیجیتال مارکتینگ، کار کارشناسی دقیق صورت گیرد.
اطلاعات جمع آوری شده منجر می شود کسب و کار و متخصصین دیجیتال مارکتینگ آن به شناخت در زمینه های بسیاری که برای "قیمت گذاری مناسب" ضروری اند دست یابند. شناخت در زمینه هایی مانند: سطح توان مالی مشتریان، قیمت رقبا، سطح انتظار مخاطبین، انتخاب مخاطبان.
در نهایت نیز با توجه به موارد فوق و براساس محصول طراحی شده و پوزیشنی که در گام پوزیشنینگ از دیجیتال مارکتینگ برای برند درنظر گرفته شده است؛ قیمت تعیین می گردد. این نگرش که همواره تعیین قیمت های پایین تر باعث جذب مخاطبان می شود برای گروه مشتریان قیمت گرا تا حدودی صحیح است.
در صورتی که اگر یک کسب و کار در بخش بندی بازار و هدف گذاری بازار، مشتریان کیفیت گرا را به عنوان بخشی از جامعه هدف خود در نظر گرفته باشد؛ این پایین بودن قیمت ها به معنای کیفیت پایین ارائه خدمات و محصول بوده و تاثیر بسیار منفی در جذب مشتری خواهد داشت.
هم چنین قیمت بسیار بالا نیز تاثیرات مخربی خواهد داشت. بنابراین نکته مهم در این مرحله از دیجیتال مارکتینگ تعیین قیمت منطقی و متناسب بودن آن با محصول است.
البته شایان ذکر است که چنانچه در بین مشتریان هدف، دسته ای از مشتریان به محصولات لوکس و اصطلاحا لاکچری علاقمندند؛ برای آنان خلاقیت و تمایز در محصول و عدم دسترسی عام به آن از قیمت نهایی دارای اهمیت و ارزش بالاتری خواهد بود.
برای مطالعه سایر مقالات این مجموعه با عنوان "دیجیتال مارکتینگ چیست؟" و آشنایی با سایر مراحل دیجیتال مارکتینگ و دیگر عناصر معجون بازاریابی بر روی لینک کلیک نمایید.
:: موضوعات مرتبط:
دیجیتال مارکتینگ ,
,
:: برچسبها:
دیجیتال مارکتینگ ,
مراحل دیجیتال مارکتینگ ,
digital marketing ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0